De hoofdreden waarom managers falen

De hoofdreden waarom managers falen

Resultaten uit werknemer tevredenheidsonderzoeken tonen keer op keer aan dat slecht management een aanhoudend probleem is. Slechte management resulteert in ontevreden werknemers wat weer resulteert in een vaak wisselende bezetting. Dit kan een duur grapje worden wanneer je inziet hoeveel tijd het kost om nieuwe werknemers te zoeken, aan te nemen en te trainen, en vergeet niet de verminderde productiviteit wanneer nieuwe collega’s nog opgeleid worden.

De reden waarom zoveel managers falen: ze zijn niet goed opgeleid om te managen. De meeste managers kregen een promotie naar een leidinggevende functie door hun technische of professionele vaardigheden, niet omdat ze goede management vaardigheden of talenten bezitten. 

Weinig mensen begrijpen dat effectieve management vaardigheden anders zijn dan de vaardigheden die nodig zijn op de werkvloer. We hebben al vele managers gesproken, die goed zijn in hun vak, en die zelf geloven dat ze de kennis en vaardigheden bezitten om mensen en afdelingen te managen zonder enige vorm van training. Dit geloof komt vaak voor doordat men niet weet wat men niet weet. Het bezitten van technische vaardigheden maakt je geen goede manager. Erger nog, veel managers hebben de slechte management gewoontes van hun vorige leidinggevenden en collega’s geleerd. Ze managen, zoals ze zelf gemanaged zijn, en door hun voorgangers te emuleren, zijn ze zelf slechte managers geworden.

Wanneer jouw leidinggevende jou zou hebben gepromoveerd naar de functie van piloot, zou je onmiddellijk roepen “Ho eens effe! Ik weet niet hoe ik een vliegtuig moet besturen. Ik heb training nodig!” Maar wanneer dezelfde persoon jou afdelingschef maakt, hoe reageer je dan? Kwam het ook maar even in je op om management training te vragen? Om effectief te zijn in jouw rol als manager of leidinggevende heb je gespecialiseerde training of een opleiding nodig, net als wanneer je een techneut, wetenschapper of piloot zou worden. 

Denk nu eens na over hoe goed je eigenlijk bent. Ben je een typische moderne manager, dan is de kans groot dat je niet zo goed bent als je denkt, ook al doe je nog zo hard je best. Wees niet bang om te erkennen dat je niet helemaal weet wat je moet doen als een manager, waarom je dat zou doen en hoe je dat het meest effectief kan doen.

Dus neem nu de beslissing om de beste management training te zoeken voor jezelf, ongeacht van hoe lang je dit werk al doet. Open jouw geest voor nieuwe ideeën, leer en pas ze toe. Met de juiste leiderschap training kan ook jij een succesvolle manager worden. Je wordt gelukkiger, net als jouw werknemers en jouw baas.

Klik hier voor de site van IvPP

http://www.ivpp.nl/leiderschap/training