Bedrijfsstragie. Theorie/praktijk

Bedrijfsstragie. Theorie/praktijk

Bedrijfsstrategie is gebaseerd op de keuzes die een ondernemer maakt. De afweging van bepaalde keuzes kan daarom zorgen voor een strategie die werkt of juist tegenvalt. Normaal gesproken is het maken van afgebakende keuzes een goede weg om in te slaan. Een bedrijf als de ALDI zal vooral keuzes maken die de prijsgerichtheid verbeteren. Ambiteuze ondernemers zullen echter niet stil kunnen zitten en hun keuzes gestructureerd houden. Zij willen zowel de klant optimaal bedienen als de productkwaliteit hoog houden. Daarnaast is een lage prijs ook iets wat zij na willen streven.

Bovenstaande situatie is typerend voor een hoop ondernemers. Of het voortkomt uit ambitie of onwetendheid over goede keuzes, bedrijven hebben zelden een eenduidig keuze beleid. Want de klant wil immers van alles toch iets?

Theorie

In de theoretische literatuur vinden we echter een andere insteek. Bedrijven die alles willen nastreven zullen uiteindelijk niets bereiken. Dit komt doordat een bedrijf in deze situatie geen eigen identiteit heeft. Een ALDI is een ALDI omdat de producten goedkoop zijn en de winkelervaring slecht. Dit klinkt raar, maar een slechte winkelervaring zorgt er voor dat de producten goedkoop kunnen blijven. Een bestuurder van ALDI die oppert om de kassa bezetting uit te breiden of de producten in schappen te zetten zal de goede strategische keuze van ALDI schaden.

Blinkt een ondernerming op een enkele aspect uit, dan al deze waarschijnlijk succesvol zijn.

Praktijk

In de praktijk is dit natuurlijk iets ingewikkelder. Als elke supermarkt zou uitblinken in lage prijzen dan wordt de concurrentie erg eenzijdig. Het komt dus ook zelden voor dat een onderneming zich op slechts 1 onderdeel focuset. Een mix van factoren is realistischer en wordt vaak ook als oplossing gebruikt. Zo zal een aldi zich in eerste instantie willen richten op prijs, ten tweede op productkwaliteit en ten derde op de klant. Zo wordt een evenwichtig beleid gevormd.

https://www.scriptedconsultancy.com/