Yoga Sadana
Image default
Onderwijs

Didactisch coachen: zo neem je als docent een meer coachende rol aan

 

Ook als docent ben je nooit te oud om te leren. Zo wordt door docenten wel eens met enige jaloezie gekeken naar de rol van een coach, toch enigszins vergelijkbaar met het werk dat een docent doet. Coaches blijken beter in staat om alles uit mensen te halen en zo de beste resultaten te boeken. Om die reden zijn er meer en meer docenten die het liefst een meer coachende rol aan zouden willen nemen. Iets dergelijks kun je als docent eren door de cursus didactisch coachen te volgen. Deze coaching cursus maakt ook van jou een goede coach voor de leerlingen. 

 

Geef de leerlingen de regie en leer ze zelfstandiger werken 

 

Direct gevolg van het aannemen van een meer coachende rol is dat je leerlingen de regie in handen geeft. Op die manier bevorder je zelfstandig werken. Tijdens de training didactisch coachen leer je hoe je dit kunt doen en op welke manier je de beste feedback kunt geven. In het algemeen moet zo een prettiger leerproces ontstaan en moeten plezier en resultaten verbeteren.  

 

De training wordt als zeer prettig ervaren 

 

De training is door docenten die de cursus al volgden als zeer prettig ervaren. Je leert hoe je didactisch coacht en de beste feedback geeft. Je leert hoe de leerlingen zelfstandiger te maken en tijden de training kan rekening gehouden worden met de specifieke doelgroepen en zelfs met de achtergrond van de docent. Op die manier kan dus echt maatwerk geboden worden. Je doet als docent tijdens de training vooral praktisch toepasbare kennis op en na het goed doorlopen van de cursus kun jij jezelf zeker een goede coach voor de leerlingen noemen. 

 

Positiever leerproces en betere resultaten 

 

De kennis die je opdoet, is meteen praktisch toepasbaar en altijd duidelijk en helder. Dat betekent dat de training vaak al snel vruchten afwerpt en dat er een positiever leerproces ontstaat met vaak ook snel betere resultaten. En dat is precies wat uiteindelijk de bedoeling is. Gelijk een coach is de docent beter in staat het maximale uit de leerlingen te halen, dit met vaak veel betere resultaten als direct gevolg.